Verslag 6e HollandRoute Forum
Het HollandRoute Forum confereert één maal jaarlijks over aangelegenheden die het gehele HollandRoute netwerk van Routepunten en Rustpunten betreffen. Ook zijn aangesloten de regionale Ankerpunten van de European Route of Industrial Heritage [ERIH], alsmede de betrokken overheden, particuliere organisaties en ondernemingen.
Tijdens het 6de HollandRoute Forum is aandacht besteed aan de verdere ontwikkeling sinds het 5de HollandRoute Forum in september 2012. Vervolgens hebben de deelnemers in speed date ervaringen uitgewisseld en onderlinge raakvlakken besproken. Tijdens het plenaire gedeelte is nader ingegaan op waardevolle aspecten van samenwerking.
Er waren vertegenwoordigers van 28 ERIH Ankerpunten, Routepunten en Rustpunten, alsmede bestuur en staf Stichting HollandRoute.
Ontwikkelingen
Hildebrand de Boer, directeur Stichting HollandRoute benadrukt het belang dat wordt gehecht aan de deelname van de Beurs van Berlage in het toeristische erfgoednetwerk HollandRoute waarbij het focus ligt op handel, nijverheid, techniek, industrie, waterbeheersing en infrastructuur.
Vervolgens schetst hij de recente en aankomende ontwikkelingen voor het beheer en de versterking van het HollandRoute netwerk:
- Europese ontwikkelingen European Route of Industrial Heritage [ERIH], zoals: het festival European Night of Industrial Heritage en het nieuwe ERIH Ankerpunt Nederlands Stoommachinemuseum te Medemblik;
- Succesvolle afronding toeristisch stimuleringsprogramma “Amsterdam bezoeken, Holland zien 2009-2012”;
- Ontwikkeling van het ERIH HollandCentre Hembrugterrein Zaandam, waarvan de opening gepland is begin april 2014;
- Jaarlijks ruim 70 werkbezoeken door de HollandRoute staf aan deelnemende Ankerpunten, Routepunten en Rustpunten;
- Renovatie HollandRoute Content Management System;
- HollandRoute App;
- Promotie, o.a. Uitmarkt Amsterdam, gidsen, flyers, kaarten;
- Periodiek onderhoud bewegwijzering hoofdroute;
- Speciale Czaar Peter fietsroute Zaandam-Amsterdam, in verband met het Zaans Ruslandjaar;
- Conceptontwikkeling HollandRoute Polderland;
- Voorbereidingen Holland-FryslânRoute;
- Voorbereiden HollandRoute merchandising;
- Actieve relatie HollandRoute met Amsterdam Marketing, Haarlem Marketing en Marketing Zaanstreek.
Voor het beheer van het HollandRoute netwerk zijn de jaarlijkse contributies van de deelnemers essentieel!
Speed date
Voor de speed date sessies zijn enkele vragen op papier gezet, ter ondersteuning:
- Wat kunnen onze organisaties voor elkaar betekenen? (Met wie wat?);
- Wat kunnen wij voor het netwerk van de HollandRoute als geheel betekenen? (Wat voor wie?); en
- Op welke wijze kunnen we, ook internationaal, van het product HollandRoute nog meet gebruik maken? (Hoe met wie?).
Er ontstaat een levendige gedachtewisseling tussen de deelnemers, waarbij aspecten een rol spelen, zoals crowd funding, PR, Subsidies, Marketing, versterking aandacht voor buitenlandse toerist, onderling samenwerkende musea c.a., uitwisselen van ervaringen, en gebruik van interactieve media.
Tijdens de pauze wordt een aantal door de deelnemers ingebrachte prijzen verloot onder leiding van HollandRoute bestuurslid en notaris Antal DeWitte [Verhees Notarissen, Katwijk en Rijnsburg].
Forum plenair
Na de pauze volgt een plenair gedeelte onder leiding van Fokelien Renckens [Zaans Museum], Piet Boogert [Lloyd Hotel] en João Gonçalves [Gassan Diamonds], waarbij in eerste instantie wordt gesproken over het aangaan en versterken van samenwerking met externe partners.
João Gonçalves benadrukt het belang van de “gunfactor”. Het opbouwen van een relatie kost zeker drie jaar voordat enig resultaat bereikt kan worden. Het behoort een constante bezigheid te zijn, waarbij de samenwerking met heel verschillende doelgroepen van belang is. Het bedienen van weinig doelgroepen maakt de organisatie kwetsbaar. Als dergelijke doelgroepen door bijvoorbeeld economische crisis of een ramp even niet komen, kan de organisatie zwaar in de problemen geraken. Dus is João Gonçalves’ motto: volhouden, promotie blijven maken en daarin investeren. Zichtbaar blijven, als je er bent leef je. Mensen leren kennen en een groot netwerk opbouwen. In Nederland denkt men te veel in hokjes, groter denken is nodig.
Dus, zo concludeert Fokelien Renckens, het gaat om samenwerken en partners aan je binden.
Piet Boogert signaleert binnen het HollandRoute netwerk heel toegewijde partijen en spoort hen aan om pro-actief om je heen te kijken wie wat voor je kan betekenen. Gassan Diamonds doet dat met een groot aantal hotels en op beurzen waarbij het traditie is geworden dat men daar door Gassan sierraden kan laten schoonmaken. Met die traditie zit Gassan als betrouwbare partij in de “top of mind”. Ook kent Piet Boogert erfgoedattracties die vrijdagmiddagborrels organiseren voor de hotels in de buurt. Piet Boogert’s motto: laat mensen jouw product ervaren.
Gerrit Schaap [NZH Vervoer Museum, Haarlem] geeft een mooi voorbeeld van wat je voor elkaar kunt betekenen. Momenteel wordt bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik spoor vernieuwd, waardoor bepaalde baanvakken niet bereden kunnen worden. Dankzij de museale autobussen van het NZH Vervoer Museum vindt op die trajecten toch passend historisch vervoer plaats.