NDSM-werf
De Nederlandsche Dok- en Scheepsbouwmaatschappij is in 1946 ontstaan uit een fusie tussen de Nederlandse Dok Maatschappij (NDM) en de Nederlandse Scheepswerf Maatschappij (NSM). Het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden van beide werven en de sterke concurrentie van de Rotterdamse werven, dwong beide partijen om te gaan fuseren.
De NDSM was een scheepswerf voor scheepsnieuwbouw, scheepsreparatie en machinebouw en nam een twee kilometer lange strook langs de noordoever van het IJ in beslag. Door het graven van een nieuw droogdok in 1955 werd het voor NDSM mogelijk om zich toe te spitsen tot het bouwen van vrachtschepen in het algemeen en tankerbouw in het bijzonder. De scheepsreparaties vonden plaats in het westelijk deel (voorheen NDM) en de scheepsnieuwbouw in het oostelijke deel (voorheen NSM).
Na jaren bedrijvigheid, kreeg NDSM veel concurrentie van Rotterdamse en Japanse werven. Om te kunnen blijven overleven, besloot de NDSM zich in de jaren zestig toe te leggen op mammoettankers. Door de verslechterende concurrentiepositie was de NDSM in 1968 gedwongen te fuseren met Verolme Verenigde Scheepswerven NV (VVSW) te Rotterdam. Het bedrijf in Amsterdam werd voortaan bestuurd vanuit Rotterdam.
Op 21 maart 1978 presenteerde de overheid een nieuw reddingsplan voor de Nederlandse scheepsbouw. Hierin was geen plaats meer voor de nieuwbouwwerf van de NDSM. De NDSM werd in 1979 definitief gesloten. Na een aantal jaren leegstand, is het nu een groot cultureel complex geworden. Voor de toekomst zijn er plannen om dit gebied verder te ontwikkelen met grootstedelijke functies zoals wonen en werken.